Miten suunnittella some sisältö jouluksi ja välttyä burnoutilta // Luukku 3

Tiesitkö että vuoden viimeinen neljännes johon kuuluu vuoden kolme viimeistä kuukautta, loka-, marras- ja joulukuu, on se ajanjakso jolloin tapahtuu vuoden suurimmat ostot? Tämä käy kyllä järkeen kun miettii mitä kaikkia pyhiä ja muita päiviä näiden viimeisten kolmen kuukauden aikana oikein vietämme. Mutta myös vaikuttajina meidän kannattaa olla kiinnostuneita tästä aiheesta mahdollisten yhteisyöiden vuoksi, mutta myös oman kanavamme kasvattamisen kannalta.

Koska joulu on täydellistä aikaa kasvattaa sitä omaa seuraajakuntaa ja ylipäätänsä luoda sisältöä niin blogiin, Instagramiin kuin myös YouTubeen - unohtamatta tietenkään TikTokkia - tämä sisällön luominen ja muuta joulukiireet lisättynä voivat aiheuttaa burnoutin. Tämä puolestaan luo ympäristön, jota yritämme tänä jouluna välttää, mikä on juurikin tuo stressaava ilmapiiri ja tässä luukussa puhutaan siitä mikä on vaikuttajien burnout, miten se syntyy ja miten välttää sitä näin pyhien aikana.

Sosiaalinen media on hyvin koukuttava paikka ja varsinkin Instagram on muuttunut koko ajan vain kiinnostavammaksi uusien päivitystensä ansiosta. Mutta vaikka some onkin hyvin innostava paikka ne voivat johtaa hyvinkin helposti burnouttiin jos ei ole varovainen. Tiedämme varmasti kaikki, että burnout on muotisana nykypäivänä, mutta se ei silti poista sitä tosiasiaa, että burnout on todellinen ja todella haitallinen niin ihmisen omalle hyvinvoinnille kuin myös sisällön tuotannolle. 

Eli mikä siis on burnout? Burnout on emotionaalinen, henkinen ja usein fyysinen uupumustila, jonka aiheuttaa pitkittynyt ja toistuva stressi. Voit käyttää ilmaisua "loppuun palanut" aina, kun olet hieman väsynyt tai uupunut, mutta psyykkinen loppuunpalaminen voi olla paljon vakavampaa.

Entä mikä on sitten sosiaalisen median burnout? Sosiaalisen median burnout on puolestaan "verkkoväsymyksen" muoto, joka voi tapahtua kun vietät liian paljon aikaa sosiaalisissa verkostoissa. Joko luomassa sisältöä tai ihan vain seuraamassa sitä.

Mikä ero on stressillä ja burnoutilla? Näillä kahdella on eronsa ja ne kannattaa opetella, sillä vaikka näillä kahdella on yhteisiä sivuvaikutuksia, kuten tyytymättömyyden tunne, motivaation puute ja alhainen energiataso, ne ovat pohjimmiltaan erilaisia. 

Stressi on emotionaalinen tai henkinen väsymys, joka usein johtuu työpaineesta tai muista velvollisuuksista, jotka ovat kasaantuneet. Toisilla stressi voi tuntua tiukkana tunteena vatsassa ja toisilla se on pikemminkin univaikeuksia, koska makaa yöllä sängyssä murehtimassa työtä ja tulevaisuutta.

Burnout on puolestaan emotionaalista, henkistä ja jopa fyysista uupumusta, jonka aiheuttaa pitkittynyt ja toistuva stressi. Se on tunne, jossa huomaat olevasi henkisesti uupunut, tyhjäksi puristettu ja olemattoman kiinnostunut asioista, joita joskus rakastit. Burnoutilla voi olla todella vakavia seurauksia niin fyysiselle kuin myöskin henkiselle hyvinvoinnille.


MITKÄ VOIVAT AIHEUTTAA SOSIAALISEN MEDIAN BURNOUTIN?

liika postaaminen - Jos postaat monta kertaa päivässä ilman minkäänlaista suunnitelmaa aivosi työskentelevät kaksinkertaisesti kuin mitä oikeasti olisi tarvetta. Jos tarkoituksenasi on luoda sosiaalisesta mediasta toinen tai kenties jopa ainoa tulonlähde niin tällöin et voi postata vain postaamisen ilon vuoksi. Tahdot postata sisältöä, joka auttaa sinua strategisesti ja samalla palvelee yleisöäsi. 

Joulukalenteria ylläpitäessä tämä voi olla hiukan haastavaa, mutta kannattaa muistaa, että rajansa kaikella. Jos esimerkiksi joulukalenterisi painottuu blogin puolelle sinun ei tarvitse päivittäin julkaista instagramin puolella ja samaten toisinpäin.

liika ajan viettäminen somessa - Sosiaalisen median loputon selaaminen on todella koukuttavaa, mutta samalla tämä myös auttaa sinua palamaan loppuun ja jopa kyllästymään somettamiseen nopeasti. Sinun on opeteltava miten luoda sisältöä ja kuinka kuluttaa sitä itse. 

Aloita sillä, että asetat somen selailulle aikarajan. TAI lopeta selailu kokonaan ja aseta ajastin tiedon keräämiselle - eli etsit sisältöä, joka erityisesti inspiroi sinua luomaan - trendaavat äänet, reels trendit, uusia saman henkisiä tilejä joita voit seurata jne.

et ole oma itsesi - Sosiaalinen media on kääntymässä siihen suuntaan, että ihmiset haluavat nähdä sitä todellista elämää ennemmin kuin vain kauniita asioita. Ja tämän kanssa täytyy siis tulla oikea sinä myös esille. Jos olet luonut someen näytille persoonan joka ei ole oikea sinä tulet todennäköisesti todella nopeasti kuluttamaan itsesi loppuun. On nimittäin todella väsyttävää pitää yllä esitystä ja varsinkin toista identiteettiä. Trust me, i know ...


MITEN EHKÄISTÄ BURNOUTIA?

1. Suunnittelu, suunnittelu ja vielä kerran suunnittelu. En voi toitottaa tätä tarpeeksi, mutta suunnittelu on se avainsana, mitä tässä nyt haemme, tahdomme oppia ja sisäsitää. Tämä on todella tärkeää varsinkin siinä tilanteessa, jos olet päättänyt myöskin sisällyttää omaan sisällötuotantoosi joulukalenterin.

2. Jos olet päättänyt ottaa isomman haukun piiraasta, kuten julkaista joulukalenteria, joka pakottaa hiukan olemaan somessa päivittäin tässä vaiheessa on hyvä idea on opetella käyttämään ajastinta. Tarkista julkaisut ja niiden sisältö edellisenä päivänä ja anna ajastimen hoitaa loput.

3. Ota aikaa itsellesi. Pidä selfcare päivä, lue hyvää kirjaa tai tee jotain muuta mikä auttaa sinua rentoutumaan. Muista levon lisäksi syödä, nauttia vettä ja ottaa tehopäikkärit

4. Muista liikkua. Liikkuminen on hyvä tapa lieventää stressiä oli se sitten urheilun harrastaminen tai ihan vain kävelyretki luonnossa.


JOULUSISÄLLÖN SUUNNITTELUN TARKISTUSLISTA

kalenteri // koko jouluhässäkän ajan kalenteri tulee olemaan paras ystäväsi ja sitä suosittelen pitämään koko ajan käden ulottuvilla. Kalenteriin kannattaa laittaa ylös kaikki tapahtumat, juhlat, tapaamiset, milloin kuvaat sisältöä ja ennen kaikkea koska muokkaat, luot ja julkaiset ne. Äläkä unohda suunnitella myös vapaapäiviäsi, milloin pidät taukoa somesta ja annat vain ajastimen hoitaa julkaisupuolen.

parhaat postaus ajat // Tämä on sellainen asia joka kannattaa opetella viimeistään tässä vaiheessa, mutta ole tietoinen omista parhaista postausajoistasi. Kaikille ne eivät ole nimittäin samat ja pitäessäsi tämän mielessä julkaisullasi on paremmat mahdollisuudet päästä mahdollisimman monen nähtäväksi ja myös luoda hyvä vaikutelma tuottamastasi sisällöstä.

Löydät ainakin omat parhaat ajat itsellesi postata Instagramin puolella kun muutat tilisi "yritystiliksi", menet "Ammattilaisen hallintapaneeli" > "Tilin kävijätiedot" > "Seuraajia yhteensä" ja skrollaat aivan alas, jossa näkyy aktiivisimmat ajat. Itselläni nämä ovat sunnuntai, maanantai ja keskiviikko klo 18.

ennakoi myöhästymiset // Jos olet kuin minä, joka vierastaa hyvin paljon ajastimen käyttöä ole sillä ajatuksella liikenteessä, että asiat liikkuvat hiukan hitaammalla tahdilla joulun aikaan. Ihan pakettien saapumisessa, ruuan valmistuksessa kuin myös postauksien julkaisussa. 

pysy aktiivisena // Muista pysyä myös aktiivisena seuraajiesi kanssa. Tykkää kommenteista, vastaa kysymyksiin, pidä DM puhtaana ja muista myös tarkistaa onko sinua tägätty mihinkään.

tarkista ja tarkista // Ennen kuin painat sitä 'julkaise' nappia muista tuplatarkistaa kuvan laatu, koko, ettei sinulla ole kirjoitusvirheitä tekstissä, hashtagit sekä myös että mahdolliset tägäykset ovat oikein.

ota aikaa itsellesi ja rakkaillesi // Sisällön tuottaminen voi olla tärkeää sinulle, mutta ei välttämättä muille, joten muista välillä laskea se puhelin alas, sulkea läppäri ja antaa aikaasi muillekin kuin sosiaaliselle medialle.

Onko sinulla jotain vinkkejä, miten välttyä somen tuottamalta burnoutilta? Tai oliko näistä joku sellainen jonka voisit ottaa käyttöön suunnitellessasi sisältöä?

Ei kommentteja

Pidetään kommentikenttä siistinä, kiitos ♥

Viimeisimmät postaukset